Izložba Tea Hercega

U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 10. studenoga u 19 sati izložba akademskog kipara Tea Hercega pod nazivom “Safari”. Izložba je otvorena do 3. prosinca 2025., radnim danom od 10 do 20 sati. Ulaz je slobodan. 


TEO HERCEG

Safari – 10. 1. – 3. 12. 2025. 

HERCEGOV KIPARSKO/SLIKARSKI „SAFARI“

Dinamičnom izložbenom aktivnošću Teo Herceg skrenuo je pozornost na svoje likovno djelo u kritičkim interpretacijama i široj kulturnoj javnosti te u zamjetnom medijskom odjeku. Ta se činjenica razaznaje na suvremenoj nacionalnoj sceni po njegovim samostalnim i skupnim izložbama te javnim spomeničkim skulpturama, onim izvedenim i onima koje to nisu ali su visoko vrednovane na javnim natječajima. U prilog toj tvrdnji valja kazati da je mladi kipar akceptiran i na referentnim međunarodnim izložbama u Londonu, Barceloni i drugdje jer se i u tom širom kontekstu prepoznao po svojim autorskim obilježjima kao vrijedan izložbeni prinos. Vlastitu plodnu produkciju i izložbenu aktivnost Herceg je započeo odmah po završetku studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2021/22. godine i u minule tri godine ostvario zapaženu stvaralačku produkciju u tradicionalnim i suvremenim likovnim medijima. Isto tako važno je kazati da njegovo stvaralačko obilježje, unatoč tome što je dominantno u kiparstvu, nije manje intrigantno u mediju slike i crteža, pa stoga te činjenice upućuju prema zaključku da se Herceg izražava u trodimenzionalnoj i dvodimenzionalnoj formi, što je upravo pokazao na ovoj samostalnoj izložbu naslovljenoj „Safari“. Iznimno važna sastavnica u njegovu likovnom izričaju prepoznaje se i u tvorivima koje koristi u svojem kiparsko/slikarskom postupku: kamen, drvo, gips, vosak, bronca, beton, aluminij, željezo, boja. Intrigantnim i popularnim terminom „Safari“ Herceg je izrazio jednu temeljnu odrednicu ovoga tematskog ciklusa koji se izravno referira na avanturu, dakle, na izazovno i neizvjesno putovanje u nepoznate prostore divljine ispunjene osjećajima straha, ali, i pustolovne čežnje za otkrivanjem novih obzora i doživljaja, raznih životinja i ptica, te i svih drugih živih stvorenja. Ipak, autor prije poziva na svoj stvaralački safari kojim nas intrigantnim autorskim izričajem uvodi u likovni svijet oblika inventivnih kiparsko/slikarskih rješenja. Naime, Herceg se ovom serijom radova tematski usustavljuje u veliku animalističku tradiciju koja se može slijediti od samih svitanja europske civilizacije kao i u djelima kanonskih umjetnika po kojima se vrednuju najveći dosezi animalistike u kiparstvu, slikarstvu, crtežu, grafici i u brojnim drugim suvremenim medijima. Izložene skulpture i slike Herceg je oblikovao u ovoj, 2025. godini podvlačeći svoju iznimno plodnu produkciju u oba medija, u skulpturi i slici. Inventivnim kiparskim postupkom potvrdio je i novim radovima svoju već iskazanu kiparsku vještinu oblikovanja i znalačkog korištenja različitih tvoriva u likovnom definiranju forme, primjerice, u skulpturi Djetlić to je naročito izraženo sintezom drva i željeza, u formi Fluidni vol osim spomenutih još i gips kojim je zaokružio kiparsku puninu forme bojom. Ludička sastavnica trajno je obilježje Hercegova likovnoga izričaja, koja se ovdje ponovo pojavljuje u skulpturi pod naslovom Pagar  kojom je oblikova forma riba asocijativnim skokom iznad površine mora. „Postament“ ribi u letu kipar je oblikovao od željeza obojenog u plavu boju postavljenog na neravnoj horizontali morskoga dna od sivoga betona. Integralna sastavnica formi ribe jest „postament“ izlomljenih kosih željeznih elemenata čvrsto povezanih u rešetkastu strukturu kosim uzdizanjem/iskakivanjem ribe iz modre morske dubine u skoku/letu u slobodnom prostoru koncepcijski određujući formu u skulpturu/objekt. Naročitom pozornošću kipar koncipira površinu svake forme naglašavajući suptilnom teksturom njezinu taktilnu sastavnicu prožeto haptičkom osjećajnošću puni smisao kiparskoga djela u njegovoj poetskoj i simboličkoj vrijednosti. Bliskim je slikarskim postupkom Herceg koncipirao i slike u dvodimenzionalnoj plohi poput slika Golub i labud, Klupko murine i dr. naglašavajući reljefnu teksturu slojevitim pikturalnim unosima i snažnom kolorističkom ekspresivnošću. U oba je medija Herceg svoju stvaralačku pustolovinu „Safari“ znalački zaokružio u skladnu tematsku cjelinu snažno prožetu njegovom prepoznatljivom invencijom i autorskim obilježjima.      

Milan Bešlić

Popis izloženih radova:

Skulpture:
1. Djetlić, 2025., drvo i željezo, 22x15x14 cm
2. Fluidni vol, 2025., gips, željezo i drvo
3. Kočenje, 2025., bronca i kamen, 33x27x28 cm
4. Obrambena faza, 2025., bronca i kamen, 21x18x9 cm
5. Pagar, 2025., drvo, željezo i beton, 200x191x100 cm
6. R.I.B.A. (Zeus obrtnik) 5, 2025., aluminij, inox i kamen, 34x36x25 cm
7. Slon sa plaže, 2025., bronca i kamen, 30x33x16 cm
8. Srdelice, srdelice, zašto si tako mala? (mobil), 2025., željezo, kamen i gips, 45x170x20 cm
9. Što je bilo prije, krava ili vime (dio diptiha), 2022., aluminij i kamen, 32x22x15 cm
10. Što je bilo prije, krava ili vime (dio diptiha), 2022., bronca i kamen, 39x29x18 cm
11. Šubonja, 2025., vosak, željezo i gips, 55x28x44 cm
12. Svezana, 2025., bronca i kamen, 23x40x13 cm
13. Zijev (reljef), vosak i drvo, 40x28x3

Slike:
1. Flamingo s naslovnice (diptih), 2025., kombinirana tehnika, 85×190 cm
2. Golub i labud, 2025., kombinirana tehnika, 103×71 cm
3. Klupko Murine, 2025., kombinirana tehnika, 52×62 cm
4. Pijetao, 2025., kombinirana tehnika, 70×71 cm
5. U dubini, 2025., kombinirana tehnika, 100×200 cm

Teo Herceg (Pronus), rođen 1998. godine, magistrirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2022. godine. Njegov rad spaja klasične kiparske tehnike i suvremeni pristup, istražujući simboliku, teksture i odnos umjetnosti s društvom. Tijekom svoje karijere postavio je javne skulpture Knjiški niz (2022., Zagreb) i Izidor Kršnjavi (2024., Feričanci) te izlagao u samostalnim izložbama, među kojima su Balerine (2023., Zagreb), Nevere (2023., Sveti Ivan Zelina) i Presijecanje (2022., Zagreb). Redovito sudjeluje na skupnim i međunarodnim izložbama, među kojima su Beyond Borders (2024., Barcelona), London Art Biennale (2024., London), International Contest of Contemporary Art – Yicca Art Prize (2025., Milano), Whispered Realms: Hidden Spaces and Beings (2025., Venecija), Ethereal Horizons (2025., Venecija) te Bijenale sakralne umjetnosti u Mostaru (2025., Mostar). Njegove skupne žirirane izložbe uključuju 15. Memorijal Ive Kerdića (2025.–2026., Osijek), Kada otpad postaje umjetnost (2025., Pula), Izložbu natječajnih radova za kiparsko rješenje javne skulpture (2024., Đurđevac), ART-ECO Nismo sami (2024., Zagreb), Mysterium Crucis (2024., Dubrovnik), 15 minuta anonimnosti (2023., Zadar), Kult Ružnoće (2023., Pula), FLUFLUXUS: Hard Rains’ A-gonna Fall (2023., Zagreb) i Plati i nosi (2022., Zagreb), a ukupno je sudjelovao na više od 30 samostalnih, skupnih i međunarodnih izložbi. Za svoj rad višestruko je nagrađivan, uključujući Grand Prix XIV. Memorijala Ive Kerdića (2025.), drugom nagradom na natječaju za skulpturu Picok (2024., Đurđevac), trećom nagradom za izradu vizuala nagrade HOO-a Milan Neralić (2019.) te Nagradom za najboljeg mladog umjetnika u 2024. Član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH) i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU). Njegovi radovi tematiziraju povezanost čovjeka i prirode, povijest i suvremene kulturne izazove, a skulpturalni oblici i izložbe stvaraju dubok dojam o interakciji umjetnosti i života.