STANKO VRTOVEC
Iz grafičkog ciklusa ZOO-serija i Vrtovi – 10. 3. – 25. 3. 1986
(naslovnica kataloga)
OD KAMERE DO GRAFIKE
Kada se je u osamdesetim godinama počeo zanimati za tehnike dubokoga tiska, pri čemu mu je velikodušno pomagao lvica Šiško, grafičar vrhunske reputacije, Stanko Vrtovec je već imao status istaknutoga autora umjetničke fotografije i zvanje kandidat–majstor (KMFSJ), odnosno artist (AFIAP), a iza njega je bilo iskustvo provjereno na osamdesetak skupnih izložaba u zemlji i svijetu. Održao je i četiri samostalne izložbe i primio oko dvadeset nagrada. U žarištu njegova interesa bila je tada foto-montaža, postupak drag nadrealistima, koju je Vrtovec svladao do zavidne ravni umjetničkog iskaza.
Što je dovelo do slabljenja njegova zanimanja za fotografiju i do pobude za izražavanjem u mediju grafike? Sam kaže da je, jednostavno, osjetio da u fotografiji više ne vidi daljih mogućnosti, a da se ne ponavlja. Kapkala ga je zamisao da po fotografiji intervenira nekim slikarskim sredstvom ,ali to nije htio. Radije se priklonio ideji o spajanju fotografije i grafike, to ga je ipak vodilo u polje manje istraženih postignuća (ako zanemarimo odnos fotografije i sitotiska, jer ta vrsta pasivnoga rada nije Vrtovca privlačila).
Vrtovec je najprije stvorio foto-podlogu na grafičkoj ploči, svjestan da je ona puka osnova lista koji, na kraju, mora poprimiti izgled klasično otisnutoga artefakta i izgubit formalnu relaciju s prvotnim prijenosom snimke na ploču. No, bio je to milje, u kojemu se fotograf osjećao dovoljno sigurnim, da iz područja poznatoga i iskušanog krene spram mogućnosti koje istom valja otkriti i upoznati. To je bio onaj odlučujući pomak, koji je Vrtovcu olakšao korak dolje. Ostalo je lagano dograđivao, vođen Šiškovom iskusnom rukom.
Možda je foto-podloga u ZOO-seriji i neki nadomjestak graviranja crteža. Kažemo možda, jer već niz crteža pod nazivom Vrtovi (olovka, olovka u boji) govori o Vrtovcu kao solidnu crtaču, a reklo bi se da se određena risačka svojstva razaznaju i u četiri grafička lista istoga imena (Vrtovi). Tada bi ZOO-seriju trebalo uzeti kao sadržajno-formalni most prema grafici, u kojemu se još ocrtava nerv fotografa sklonoga foto-montaži. Pogotovu stoga, što Vrtovec i u tome ciklusu dosiže predjele irealnoga, kao i u foto-montaži stavljajući motiv iz zbilje u kontekst neočekivanih, iznenađujućih inačenja.
Valja na izložbi u Galeriji “Dubrava” uočiti, dakako, i neke razlike između prijašnjega i sadašnjeg. Crteži, na primjer, ne zagovaraju samo obzorje foto-montaže, preneseno u drugi medij, nego objavljuju i čisto slikarski pristup krajoliku pod utjecajem konceptualističke umjetnosti. To će reći, ako slijedimo nit koja vodi od Vrtovčeve fotografije, da je pred nama sažeta ilustracija prijeđena puta. A taj put karakterizira napuštanje verističkoga temelja u fotografiji i priklanjanje slobodnijoj slikarskoj interpretaciji (ovdje s nužnim mentalnim udjelom u dovršavanju crteža, koji je manje-više natuknica za sliku u kojoj, potencijalno i stvarno, prebivaju slojevi univerzalnoga i pojedinačnog). Vrtovec je bezbolno prebrodio mijene u svijetu svojih sublimacija. Konj je u grafičkom listu konj, ali i biće zagubljeno u hladnoći okoliša. Vrt u crtežu jest vrt, ali vrt je i krajolik na rubu velegrada, Ili zemlja pritisnuta elementarnim pojavama; potom prostor konstruiranja i presađivanja; metafora erotičnoga naboja: simbol Vrtovčeva prezimena; dašak metafizike; poprište vizualne igre i maštanja, napokon mikro-kozmos neke potankosti (busena trave) i makro-kozmos slutećih širina (predjela i osjećaja). Sve to ukazuje na relevantne domete s onu stranu fotografskih reminiscencija, na rađanje umjetnika koji već jedva što duguje svojoj kameri — toliko mu je rad sada izložen silnicama crtačkih linija i prožet magmom boje.
Josip Škunca
Katalog:
1. – 10. ZOO-serija, 1986., kombinirana tehnika, 16×12,5 cm
11. – 14. Vrtovi, 1985., kombinirana tehnika, 70×50 cm
15. – 27. Vrtovi, 1984./1986., olovka i olovka u boji, 40×50 cm
Stanko Vrtovec rođen je u Mariboru, 23. studenoga 1947. godine. Završio je srednju kemijsko-tehničku školu, apsolvirao na Tehnološkom fakultetu u Zagrebu (organska kemija). Član je FK Zagreb od 1968., a ULUPUH-a od 1974. godine ima naslov kandidat-majstor Foto-saveza Jugoslavije (KMF5J) \ artist (Artist Federation internationale de l’art photographique – AFIAP). Od 1979. godine djeluje kao slobodni umjetnik. Fotografije izlaže od 1970. godine – oko 80 izložaba, oko 20 nagrada – a grafiku od 1982. Počeci njegova rada u grafičkim tehnikama vezani su za atelje Ivice Šiška u Zagrebu.
Samostalne izložbe:
1974. Zagreb, Tehnički muzej (fotografije)
1976. Zagreb, Tehnički muzej (fotografije)
1979. Ljubljana, Galerija Fokus (fotografije)
1981. Zagreb, Portret-galerija LIKUM (fotografije)
1984. Cadaques, Taller galeria Fort
1984. Zagreb, Caffe „Piranha“
1985. Zagreb, INA-Projekt
1986. Zagreb, Galerija Dubrava
Skupne izložbe:
1982. Zagreb, Galerija Karas, X. izložba recentnih radova članova SHLDU i HDLU Zagreb
1982. Niksić, Paviljon Kosovka djevojka., 4. septembarski likovni salon mladih
1982. Zagreb, Umjetnički paviljon, 14. salon mladih
1983. Zagreb, Galerija Karas, XI. postav recentnih radova članova SHLDU i HDLU Zagreb
1983.Pecs, Pecsi galeria, „A taj/The landscape“
1983.Cadaques, Taller galeria Fort, 3rd Miniprint international Cadaques
1983.Barcelona, Galeria Rene Metras
1983.Barcelona, Faller galeria Fort
1983.Madrid, Galeria Seiquer
1983.Couvin, Muse du petit format, 2e Exposition internationals, „Petit format de papier“
1983.Vinkovci, Galeria umjetnosti Vinkovci, Likovni salon, „Moderni animalisti“
1984. Pecs, Pecsi galeria, „Rajz/Drawing 84.“
1984.Zagreb, Galerija Karas, XII. postav recentnih radova članova SHDLU i HDLU Zagreb
1984.Berlin, Ausstellungszentrum am Fernsehturm, „Intergrafik 84.“
1984.Zagreb, Galerija ,Ulrich, LIKUM-ove generacije
1984.Cadaques, 4 Exposicio mini-gravat international Cadaques
1985. Lodz, Galeria Sztuki BWA, „Small forms of graphic art, Lodz 85.“
1985. Zagreb, XIII. postav recentnih radova članova SHDLU i HDLU Zagreb
1985. Pecz, Peczi galerija, „The Nature“
1985. Cadauqes, 5th Mini-print international Cadaques
1986. Herceg-Novi, Galerija J. B. Benković, XIX. hercegnovski zimski salon
Nagrade:
1983 – Cadaques, 3rd Mini-print international Cadaques
(iz knjige dojmova)