Mala retrospektiva akademskog slikara-grafičara Ante Teskere u Galeriji Vladimir Filakovac
U Galeriji Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a, otvara se 8. prosinca u 19 sati mala retrospektiva akademskog slikara-grafičara Ante Teskere (1972.-2019.). Izložba je otvorena do 31. prosinca 2025., radnim danom od 10 do 20 sati. Izložba će se održati u sklopu manifestacije „Advent u Dubravi“. Ulaz je slobodan.
TRAGOVI ZA PAMĆENJE

Bez naziva, 2013., kolaž na platnu, 100×100 cm
Svi mi, na ovaj ili onaj način, ostavljamo tragove o sebi i svom egzistencijalnom bivanju u prostoru i vremenu. Umjetnik svoje tragove ostavlja u svojim umjetničkim djelima, u koja na svoj karakterističan način bilježi i prati vlastite misli, opservacije, emocije, snove…. Bez obzira na vrijeme, stil i način, umjetnik je čudesno biće vlastite preokupacije. Njegova je umjetnost velikim dijelom njegova introspekcija, a ona, kroz njegovo stvaralaštvo, otkriva bogatstvo njegova unutrašnjeg života – sve njegove snove, sva sjećanja i sva osjećanja; njegovu prirodu i njegove doživljaje; njegovu duhovnost i njegovu misaonost; dramatiku i silinu emocija, te iznad svega autorsku osobnost. Sve se to svaki put moglo osjetiti i u svakom dosadašnjem izložbenom prikazu stvaralaštva Ante Teskere, a sad pogotovo, kad se obuhvatila (ipak u sažetom obliku) cjelina njegova opusa. Sam je autor znao reći kako on kroz svoje radove izražava svoje mentalne, emocionalne i duhovne preokupacije te kako kroz njih uvijek propituje sebe i svoju nutrinu, težeći samospoznaji. Ova mala retrospektiva tek je skica za upoznavanje cjeline njegova bogatog i kompleksnog umjetničkog stvaralaštva. Ali je i hommage ovom svestranom i prerano otišlom umjetniku suvremenog izričaja, čiji je opus slojevit i zanimljiv, a radovi unatoč pluralizmu kreativnih interesa i množini likovnih područja i medija u kojima je stvarao odišu samosvojnošću i uvjerljivošću. Nasuprot linearnom vremenskom slijedu stvari, u koncipiranju ove retrospektive radije se osluškivao unutarnji ritam stvaralaštva autora, kako bi se u toj polifonoj orkestraciji apostrofiralo cikličko pojavljivanje istih likovnih elemenata i istih motiva (linija, krug, kvadrat u različitim medijima) koji u cjelini harmonično komuniciraju jer dolaze iz istog izvorišta i ispisani su istom rukom.
Premda je bio po vokaciji slikar-grafičar, Ante Teskera u svojih je 25 godina javnog umjetničkog djelovanja stvorio bogat i raznolik opus snažno individualnog izraza, s djelima iz područja ne samo grafike nego i slikarstva, skulpture i primijenjene umjetnosti. Pritom tu treba posebno istaknuti cikluse kolaža i kolaža/asamblaža na podlogama od kartona i platna, kao i mozaike primarno slikarskog pristupa, te serije lula i umjetničkog nakita od drva koje je radio posljednjih godina, a koji se predmeti, unatoč tome što su primijenjenog karaktera, mogu svrstati u kategoriju male plastike. O tome kako je razvijao svoje kreativne interese Teskera je svojevremeno ispričao:„Ja sam slikar-grafičar, ali za tiskanje grafika trebalo je imati na raspolaganju cijeli grafički studio, što ja nisam imao, pa sam se počeo baviti prvo kolažom, a zatim i mozaikom. I odmah sam u tim medijima realizirao nekoliko izložbi. Zatim sam, zbog lakoće baratanja i prijenosa, odlučio osmisliti likovni artefakt koji će s jedne strane biti lagan, a s druge estetski korektan i prihvatljiv. Otkrio sam drvo i ono se pokazalo kao vrlo kreativan materijal, s velikom moći preobrazbe, pa sam u njemu počeo kreirati lule i umjetnički nakit.“ Drvo koje je autor za tu svrhu odabrao bilo je abonos (u močvarnom tlu fosilizirana hrastovina), orah, maslina, vrijes i šljiva.

Autoportret, 2011., kolaž na platnu, 50×50 cm
Ipak, najpoznatiji i najznačajniji dio njegova stvaralaštva predstavljaju kolaži i mozaici, kojima je stekao afirmaciju i po kojima je postao poznat. Za njega oni su, posebno kolaži, krajnje disciplinirane i strogo promišljene likovne priče. Promišljene, ali istodobno i asocijativne. Priče koje su konstruirane, ali istodobno i ekspresivne i poetski maštovite. Za njega su to, međutim, prije svega prostori introspekcije i osobni prostori dijaloga sa samim sobom, u koje on pohranjuje (utiskuje) bezbrojne osobne emocije, simbole, asocijacije i sjećanja. I kolaže i mozaike Teskera gradi od recikliranih materijala – prve od papira i raznih tiskovina (gradbeni papir izrezan u trake tu je svojevrsni odjek grafičke linije), a druge od lomljenih keramičkih pločica. I u jednom i u drugom slučaju sliku oblikuje postupkom gradnje i konstrukcije, formirajući najčešće geometrijsku strukturu i stvarajući sliku čvrste arhitektonike. Time dajući vizualni koloristički efekt sličan onome koji daju obojene površine geometrijske i lirske apstrakcije. U kolažima papir je, u bilo kojem obliku, jedan od glavnih nositelja izričaja i izražajnosti. Sa svojom karakterističnom kategorijom teksture i strukture površine on donosi cijelo bogatstvo vizualno-haptičkih senzacija, pa uz optičku ima i naglašenu tvarnu kvalitetu. To sve imaju i kolaži Ante Teskere, djelujući vizualno i taktilno, optički, ali i značenjski, na kreativan način re-programirajući jednu zbilju i stvarajući novu. Ostao je zabilježen autorov pristup stvaranju kolaža: „Raspon postupaka i primijenjenih tehničkih sredstava kad stvaram kolaž raznolik je. Primjerice, u nekim djelima koristim trake istrgnute iz raznih tiskovina, u različitim širinama i dužinama te njihovim ispreplitanjem ostvarujem prozračne apstraktne forme, dok kod drugih djela površinu zasićujem papirom, koji pretvoren u kašu čini reljef, zajedno s ugrađenim elementima iz elektroničkih uređaja.“
Ante Teskera u svom je stvaralaštvu uglavnom izbjegavao opise i narative, ili ih je svodio na minimum, nastojeći potaknuti hermeneutičko iščitavanje i aktivirati asocijacije. Izbjegavao je mimetičnost – osim kod svojih autoportreta, međutim i tu je, pri opisivanju vanjštine, ipak otkrivao svoju nutrinu. S druge strane, svojim je apstraktnim geometrizmom i svojim kolažima u potpunosti slijedio suvremene tokove, uklapajući se kombiniranim tehnikama, asamblažima i postupcima reciklaže u suvremene načine vizualnog govorenja. Jer u slikarstvu današnjice kombinirane tehnike su nužnost, u smislu adekvatnog prikazivanja složenosti suvremenog vremena i prostora, kao i propitivačkog pogleda na svijet.
Višnja Slavica Gabout
Popis izloženih radova

Infiltracija, 2011., kolaž na platnu, 90×90 cm
GRAFIKE
1. Aleja,, bakropis i aquatinta, 39×51 cm
2. Autoportret,, litografija, 50×35 cm
3. Bez naziva,, bakropis i aquatinta, 46×34 cm
4. Bez naziva,, litografija, 50×35 cm
5. Obitelj,, litografija, 50×35 cm
6. Umiranje,, suha igla,18×27,5 cm
KOLAŽI – NA KARTONU
7. Bez naziva,, kolaž, kombinirana tehnika, 70×90 cm
8. Bez naziva (2),, kolaž, kombinirana tehnika, 70×90 cm
9. Htijenje,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
10. Konstanta,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
11. Prožimanje,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
12. Treća ura,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
13. Uobičajena ruta,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
14. Devastacija,, kolaž i pastel na kartonu, 42×60 cm
15. Korekcija,, kolaž na kartonu, 42×60 cm
16. Otpor, 2003., kolaž na kartonu, 42×60 cm
17. Slamanje, 2004., kolaž na kartonu, 96×136 cm
18. Sputavanje, 2004., kolaž na kartonu, 96×136 cm
19. Usmjeravanje, 2004., kolaž na kartonu, 96×136 cm

Paralelizam, 2010., kolaž na platnu, 120×100 cm
KOLAŽI – NA PLATNU
20. Bez odgovora, 2010., kolaž/asamblaž na platnu, 120×100 cm
21. Kruženje u kvadratu, 2010., kolaž na platnu, 120×100 cm
22. Paralelizam, 2010., kolaž na platnu, 120×100 cm
23. Pristupanje, 2010., kolaž na platnu, 120×100 cm
24. Susret, 2010., kolaž na platnu, triptih (1-3), 120×300 cm
25. Nasukanost, 2011., kolaž/asamblaž na platnu, 90×90 cm
26. Autoportret, 2011., kolaž i akril na platnu, 50×50 cm
27. Autoportret, 2011., kolaž na platnu, 50×50 cm
28. Diptih, 2011., kolaž na platnu (1-2), 90×180 cm
29. Bez naziva, 2013., kolaž na platnu, 80×80 cm
30. Bez naziva, 2013., kolaž na platnu, 100×100 cm
MOZAICI
31. Poredak, 2010., mozaik, 50×50 cm
32. U prolazu, 2010., mozaik, 50×50 cm
33. Zaglavljenost, 2010., mozaik, 50×50 cm

Bez odgovora, 2010., kolaž-asamblaž na platnu, 120×100 cm
SKULPTURE
34. Bik, skulptura, papier-mâché (kaširani papir)
35. Slon, skulptura, papier-mâché (kaširani papir)
PRIMIJENJENA UMJETNOST
36. Vaze, kombinirana tehnika, staklo/mozaik
37. Lule
38. Nakit
(1) Narukvice, plemenito drvo
(2) Ogrlice, plemenito drvo, metal, žica
(3) Prsteni, plemenito drvo
(4) Prsteni, plemenito drvo, inkrustacija
(5) Prsteni, plemenito drvo
ANTE TESKERA
Mala retrospektiva – 8. 12. – 31. 12. 2025.
Ante Teskera, akademski slikar-grafičar, rođen je 1972. godine u Kninu. Osnovnu školu pohađao je u Kijevu i Kraljevici, a srednju u Zagrebu, u Centru za odgoj i obrazovanje Dubrava. Godine 1980. doživio je prometnu nesreću i nakon nje postao osoba s invaliditetom (paraplegijom), ali mu to nije bila prepreka da razvija svoj umjetnički talent i afirmira se kao plodan i svestran umjetnički stvaratelj. Godine 1996. upisao je Akademiju likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, na kojoj je 2001. diplomirao grafiku u klasi profesora Miroslava Šuteja. Nakon studija neko je vrijeme radio kao likovni terapeut u Centru za odgoj i obrazovanje “Slava Raškaj”, kao honorarni suradnik nevladinih udruga na poslovima grafičkog dizajna i ilustriranja te kao voditelj kreativnih likovnih radionica. Međutim kad se kao samostalni umjetnik u potpunosti posvetio stvaralačkom radu, razvio je bogat opus, kreativno istražujući u nekoliko likovnih područja i baveći se s nekoliko likovnih medija. Premda je kao grafičar imao izrazit smisao za crtež i grafiku, svoju najveću prepoznatljivost izgradio je na području kolaža i mozaika, a kasnije je svoj interes usmjerio i na malu plastiku i primijenjenu umjetnost, u ovom potonjem području izvevši serije nakita i lula u plemenitom drvu i s inkrustacijama, koji pokazuju naglašene karakteristike skulptura i instalacija.
Ante Teskera počeo je izlagati dosta rano, još za vrijeme studija, i ponajviše je izlagao kolaže i mozaike. Za života je realizirao dvadesetak samostalnih izložbi, a sudjelovao je i na brojnim skupnim žiriranim izložbama, annalima, biennalima, triennalima… Isto tako je bio sudionik i mnogih likovnih kolonija u zemlji i inozemstvu. Od 2002. bio je redovni član Hrvatskog društva likovnih umjetnika (Dom likovnih umjetnika – Meštrovićev paviljon). Preminuo je u Zagrebu 2019. godine u 48. godini života.

Devastacija, 2003., kolaž i pastel na kartonu, 42×60 cm
Samostalne izložbe
1993. Zagreb, Centar za odgoj, obrazovanje i osposobljavanje „Tomislav Špoljar“, „Prva samostalna Izložba fotografija“
1995. Zagreb, Cafe galerija „Concordia“, „Curriculum Vitae“ (izložba kolaža)
1999. Zagreb, Galerija „Vladimir Nazor“ (Knjižnice grada Zagreba), s Vendi Babeli i Valentinom Šuljić
1999. Zagreb, Skupština Grada Zagreba (Sindikat invalida Hrvatske), s Josipom Legradi
2002. Zagreb, Galerija „Spektar“, „Prostori i vremena“ (izložba kolaža)
2003. Zagreb, Galerija „Kristofor Stanković“, Starogradska vijećnica, „Reciklaža I“ (izložba kolaža)
2004. Zagreb, Galerija „Bernardo Bernardi“, POU Zagreb, „Reciklaža II“ (izložba kolaža)
2006. Zagreb, Galerija „Kristofor Stanković“, Starogradska vijećnica , „Kolaž i mozaik“ (izložba kolaža i mozaika)
2010. Zagreb, Židovska općina, „Prostori i vremena“ (izložba kolaža)
2011. Zagreb, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Meštrovićev paviljon, Galerija Bačva, „S onu stranu“ (izložba kolaža)
2013. Zagreb, Galerija Ulrich, „O krugu“ (izložba mozaika)
2013. Zagreb, Galerija „Vladimir Filakovac“, „Filtriranje“ (izložba kolaža)
2014. Zagreb – Sesvete, Galerija „Oblok“ (Knjižnice Grada Zagreba), „Kolaži“ (izložba kolaža)

Htijenje, 2002., kolaž na kartonu, 42×60 cm
Skupne izložbe
1994. Zagreb, Knjižnica Dubrava (Knjižnice grada Zagreba), „Druga samostalna izložba fotografija i stihova“
1995. Zagreb, INA, Skupna izložba
1997. Zagreb, Galerija Studentski centar
2001. Zagreb, Klovićevi dvori, Galerija Fortezza, „Dijalozi“
2003. Zagreb, Festival jednakih mogućnosti, Urbana skupna izložba likovnih radova
2004. Zagreb, Festival jednakih mogućnosti, Urbana skupna izložba likovnih radova
2005. Zagreb, Festival jednakih mogućnosti, Urbana skupna izložba likovnih radova
2005. Gospić, Muzej Like, XL. Lički likovni annale, „Trag Like u novijoj hrvatskoj umjetnosti“
2006. Zagreb, Festival jednakih mogućnosti, Urbana skupna izložba likovnih radova
2010. Zagreb, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Meštrovićev paviljon, „Izložba recentnih radova članova HDLU“
2011. Rijeka, Biennale mozaika Rijeka
2011/2012. Samobor, Galerija Prica, 2. hrvatski triennale autoportreta, „Koegzistencije“
2014. Zagreb, Akademija likovnih umjetnosti, Galerija Greta, „Mozaik danas“
Likovne kolonije
1999. i 2000. Zagreb, Centar za rehabilitaciju Zagreb, Likovna kolonija Paunovac
*Centar kulture Dubrava zadržava pravo izmjene programa.
Centar kulture DubravaCerska 1, 10040 Zagreb
tel. 01 2050 030
ck-dubrava@ck-dubrava.hr Facebook Centar kulture Dubrava
Kulturni centar i Infocentar
Dubrava 51 a, 10040 Zagreb
tel. 01 2050 050
www.ck-dubrava.hr
infocentar@ck-dubrava.hr
Dječje kazalište Dubrava
Cerska 1, 10040 Zagreb
tel. 01 2050 038
info@kazalistedubrava.hr
www.kazalistedubrava.hr
Facebook Kazalište Dubrava
![]()


















